Statsvetarstudent får Gunnar Svedbergs pris

Simon Källman är mottagare av Gunnar Svedbergs pris 2019. Priset består av 10 000 kronor samt ett diplom, och kommer att delas ut under universitetets årliga doktorspromotion den 18 oktober.

Grattis till priset Simon, hur känns det?

– Tack! Det känns självklart jättebra!

Priset går till studenter som gjort goda insatser för sina studiekamrater. Berätta, vad har du gjort mer specifikt?

– Jag har bland annat varit mentorskoordinator på institutionen för litteratur, idéhistoria och religion på Humanisten vilket innefattar att organisera och driva institutionens mentorsverksamhet. Utöver det har jag varit aktiv i olika studentföreningar och därigenom varit involverad i mindre projekt, så som att organisera föreläsningar, debatter och namninsamlingskampanjer, men också större projekt – nu senast en studentkonferens på temat hållbarhet som samlade 70 studenter från över 20 olika länder.

Var kommer ditt stora engagemang ifrån?

– Jag har alltid tyckt att olika former av organisering verkat spännande, och livet som student erbjuder jättebra plattformar för att driva frågor som en personligen tycker är viktiga. Det är ett sätt att hitta människor som brinner för samma saker som en själv, och är därför ett jättebra sätt för att lära sig massor av andra. Det fyller också en lucka som jag upplever att min utbildning saknat, nämligen att lära sig att översätta idéer och tankar i praktiken. Studentlivet erbjuder möjligheten att öva sig att göra detta i en väldigt skyddad och stöttande miljö.

Vad gör du just nu?

– I skrivande stund sitter jag och försöker få klart mina sista skoluppgifter från mitt år i Tyskland – deadline om lite drygt en vecka! Jag läser Double degreen som heter Master in Political Science i Konstanz och Göteborg.

I september drar höstterminen igång. Hur kommer den att se ut för din del?

– Jag har precis flyttat till Stockholm för att göra praktik på Miljödepartementets klimatenhet under hösten.

Hur ser dina framtidsplaner ut?

– Jag skulle vilja arbeta med internationella klimat- och miljöfrågor på något sätt. Hur och var återstår att se!

Motivering till priset

Juryn för Gunnar Svedbergs pris utsågs av Göteborgs universitets studentkårer, GUS. De enades om mottagaren av priset med följande nominering:

”Simon Källman är en hängiven student som skapar engagemang både i och utanför klassrummet, såväl fakultetsövergripande som internationellt. Han har anordnat en konferens för europeiska studenter, varit engagerad i flertalet föreningar runt om på universitetet med fokus på hållbarhetsfrågor och andra samhällsutmaningar samt varit mentorskoordinator i Humanistiska fakultetens mentorsverksamhet. Genom att tilldelas priset hoppas vi att Simon bygger vidare på det engagemang han byggt upp, och fortsätter inspirera sina medstudenter.”

Bakgrund till priset

Gunnar Svedbergs pris instiftades år 2006 som en avskedsgåva från Göteborgs universitet till Gunnar Svedberg som var rektor mellan åren 2003-2006. Gunnar Svedberg visade studenterna en särskild omtanke i sitt arbete och priset inrättades med tanke på det. Priset går till student eller studenter som gjort goda insatser för sina kamrater, och särskilt belönas sådant som bidrar till ökad samverkan mellan studenter.