Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

"En bra stund är när jag får eleverna att förstå och när vi har en bra dialog"

För Adam Lundqvist är läraryrket en mix av det som intresserar honom – han har alltid tagit aktiv del av politik och samhällsfrågor och tycker om att förklara saker för andra. Nu läser han sjunde terminen på Ämneslärarprogrammet med inriktning samhällskunskap och religion och har redan under utbildningen hunnit pröva på de flesta moment som hör läraryrket till.

Hur kommer det sig att du läser till gymnasielärare i samhällskunskap och religion?

– Jag är väldigt intresserad av statsvetenskap och läste det ämnet ett halvår på distans innan jag bestämde mig för att bli lärare. När vi var yngre fick jag ofta förklara politik för mina kompisar som inte var lika intresserade som jag. Och det är möjligheten att kombinera ett ämne, eller snarare två ämnen, med drivkraften att vilja lära ut som gör att läraryrket passar mig.

Man kan läsa till lärare på flera orter i Sverige, varför valde du att läsa på Göteborgs universitet?

– Göteborg ligger på lagom avstånd från min hemstad Lidköping. Men den främsta anledningen till att jag valde Göteborgs universitet är att GU har ett gott rykte, det känns som att universitetet är gammalt med en god grund. Nu när jag är student här känner jag mig trygg med att min utbildning har en hög kvalitet och att jag kommer att vara redo för arbetslivet när jag väl är klar med min examen.

På lärarprogrammen är verksamhetsförlagd utbildning (VFU) en del av studierna. Hur är det att komma ut på skolorna?

– En stor del av hur man uppfattar sin VFU och vad man får ut av den beror på den lokala lärarutbildare som tar hand om en på skolan. Jag hade en som verkligen fick mig att gilla läraryrket! Det är bra att få omsätta teorierna från universitetet i praktiken. Under den första VFU-perioden går man mest bredvid men så småningom får man börja hålla i lektioner själv.

Och hur är det? Hur skulle du beskriva känslan i klassrummet?

– En bra stund är när jag får eleverna att förstå och när vi har en bra dialog. En gång höll jag en lektion som handlade om för- och nackdelar med EU. Vi debatterade i klassen och jag tyckte att eleverna höll en hyfsad nivå. De blev så engagerade att de fortsatte debattera efter lektionen. Jag var så nöjd att jag nästan fick gåshud – jag hade lyckats ge dem de verktyg de behöver för att själva kunna tolka och reflektera över sin omvärld, det var stort.

Det är ju ganska utlämnande att vara lärare, att stå där ensam framför eleverna. Hur tacklar man det?

– Det gäller att vara påläst. När jag går in i klassrummet och känner mig säker på mig själv och fångar många elevers uppmärksamhet så känner jag mig trygg och glad. Men det går inte att fånga alla och det får man leva med. När VFU:n ska examineras och det kommer en lärare från GU och lyssnar, då känns det såklart lite nervöst.

Läraryrket anses tufft, hur tänker du som student om det?

– Jag gjorde ett arbete ganska nyligen som handlade om utbrändhet bland lärare. Var tredje lärare blir utbränd under sina första år. Bland gymnasielärare, som är det som jag ska bli, ligger 25 procent i riskzonen för utbrändhet. Men jag skulle ändå kunna tänka mig att jobba på en riktigt problemskola. Om det dyker upp några hälsoproblem för min egen del så får jag handskas med dem då.

Är detta med risken för utbrändhet något som ni pratar om studiekompisar emellan?

– Nej, inte direkt. Men vi pratar en del om att det är kris i den svenska skolan och att den krisen inte enbart har med lärarna att göra. Jag har sett likadana problem i en skola med goda resurser som jag sett i en skola med få resurser. Skolans kris måste lösas på flera plan. Jag tror på en attitydförändring i skolan och den börjar i hemmet.

För mig låter det som att du redan är lärare på riktigt men än så länge är du student. Hur ser en studievecka ut för dig?

– Här på statsvetenskapliga institutionen där jag läser samhällskunskap har vi en normal vecka föreläsningar tre dagar, en dag som är fri för att läsa kurslitteratur och en dag där vi redovisar det vi har läst. Personligen lär jag mig allra bäst genom att läsa själv.

Har du som student något inflytande på din utbildning?

– Ja, jag tycker att lärarna i samhällskunskap är öppna för förändringar och lyssnar på vad vi tycker. En sak som jag inte vet om vi tagit upp i ämnesrådet för samhällskunskap men som jag tycker saknas är en retorikkurs. Det skulle behövas!

 

Adam Lundqvist

Ålder: 24 år.

Kommer från: Lidköping.

Bor: Studiegången i Björkekärr.

Läser: Ämneslärarprogrammet, inriktning mot arbete i gymnasieskolan. På statsvetenskapliga institutionen läser Adam samhällskunskap.

Fritid: Har hund vilket innebär många promenader i skogen. Umgås med vänner, spelar datorspelet Dota2 med vänner över Skype. Hade gärna varit politiskt aktiv om det fanns tid över.

 

 

Foto: Karin Andersson.

Sidansvarig: Anna-Karin Lundell|Sidan uppdaterades: 2015-05-26
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?